UCHWAŁA NR XXVIII/228/12
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia 29 listopada 2012 r.
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567), art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie uchwala się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejszy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino, dotyczące:
-
wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
-
prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
-
uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
-
mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
-
rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
-
częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
-
innych wymagań wynikających z Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego;
-
obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
-
wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
-
wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391);
-
gminie – należy przez to rozumieć teren Gminy Gryfino;
-
nieruchomości – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami), części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności;
-
właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
-
nieruchomościach zamieszkałych – należy przez to rozumieć nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy;
-
nieruchomościach niezamieszkałych – należy przez to rozumieć nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne;
-
odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
-
odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
-
bioodpadach – należy przez to rozumieć ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność;
-
odpadach zielonych – należy przez to rozumieć stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów;
-
odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczane w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
-
odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań;
-
odpadach budowlano-remontowych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów pochodzących z budów i remontów;
-
selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć oddzielne zbieranie poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.
-
punktach selektywnego zbierania – należy przez to rozumieć, specjalnie w tym celu przygotowane i wyposażone pomieszczenia lub wolno stojące obiekty, zlokalizowane w miejscu dostępnym dla mieszkańców, do których mieszkańcy mogą przekazywać wyselekcjonowane odpady;
-
umowach – należy przez to rozumieć umowę na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, zawartą pomiędzy właścicielem nieruchomości, a podmiotem posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
-
nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
-
zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
-
zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi, które mogą być połączone ze sobą i w ten sposób tworzyć zabudowę z wieloma wejściami;
-
zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć jeden budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków, wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;
-
zabudowie zagrodowej – należy przez to rozumieć w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych;
-
budynku rekreacji indywidualnej – należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku;
-
zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
-
zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
-
zwierzętach bezdomnych – rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;
-
podmiocie uprawnionym do świadczenia usług – rozumie się przez to przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów.
-
odpady problemowe - rozumie się przez to w szczególności odpady niebezpieczne w rozumieniu ustawy o odpadach (Dz.U. z 2001 r., Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) powstające w gospodarstwach domowych, w tym m in.: baterie, akumulatory, żarówki, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, środków ochrony roślin i nawozów, pojemniki po aerozolach, olejach mineralnych i syntetycznych, tłuszczach, benzynie, środkach chemicznych, środkach ochrony roślin, przeterminowane leki, sprzęt elektryczny i elektroniczny, tusze do drukarek i tonery, taśmy wideo, kasety magnetofonowe, opony, itd;
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do:
-
wyposażenia nieruchomości w pojemniki, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
-
zbierania odpadów komunalnych w pojemnikach oraz dostarczanych przez podmiot uprawniony do świadczenia usług workach;
-
prowadzenia selektywnego zbierania odpadów wymienionych poniżej frakcji i przekazywania ich podmiotowi uprawnionemu do świadczenia usług w terminach określonych w harmonogramie dostarczanym przez ten podmiot, a mianowicie:
-
papieru i tektury,
-
szkła,
-
tworzyw sztucznych,
-
odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych i bioodpadów,
-
opakowań wielomateriałowych (TETRAPAK),
-
metali,
-
odpadów problemowych,
-
odpadów wielkogabarytowych,
-
odpadów budowlano-remontowych,
-
niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości i stanowiących części dróg publicznych przeznaczonych dla ruchu pieszego, z wyłączeniem chodników, na których jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
-
mycia pojazdów samochodowych poza myjniami tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami; w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
-
napraw pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości poza warsztatami naprawczymi tylko pod warunkiem, że powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
2. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
-
odpady komunalne zbierane selektywnie należy gromadzić w pojemnikach lub workach przeznaczonych na ten cel o pojemnościach i oznakowaniu określonym w § 4, § 5 i § 9;
-
odpady ulegające biodegradacji (bioodpady, odpady zielone) należy zbierać w przydomowym kompostowniku,; gromadzenie tych odpadów w pojemnikach lub workach odbywa się może w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie zadeklarował gromadzenia tych odpadów w przydomowym kompostowniku;
-
odpady budowlano-remontowe należy zbierać w pojemniku dostarczonym przez podmiot uprawniony do świadczenia usług w ramach odrębnej opłaty;
-
odpady wielkogabarytowe – nie wymagają specjalnych pojemników do zbierania, odpady te należy wystawiać do odbioru zgodnie z ustalonym harmonogramem dostarczanym przez podmiot uprawniony do świadczenia usług, w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych, odpady te mogą być także oddane bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania;
-
odpady problemowe – nie wymagają specjalnych pojemników, winny być zbierane w oryginalnych opakowaniach transportowych chroniących środowisko i ludzi i przekazywane podmiotowi uprawnionemu do świadczenia usług zgodnie z harmonogramem odbioru; mogą być również oddane bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania; poszczególne rodzaje odpadów problematycznych mogą być również oddawane do punktów uczestniczących w ich zbiórce (np. sklepy, apteki, placówki oświatowe i inne);
-
metale – nie wymagają specjalnych pojemników do zbierania, odpady te należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu do świadczenia usług w ramach zbiórki odpadów problematycznych lub oddawać bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania lub do punktów uczestniczących ich zbiórce (np. skupy złomu);
-
wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane selektywnie, których przekazanie podmiotowi uprawnionemu do świadczenia usług w terminach zgodnych z harmonogramem było niemożliwe, należy przekazać do punktów selektywnego zbierania odpadów.
ROZDZIAŁ III
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 4. Do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości wykorzystuje się:
-
pojemniki na odpady zmieszane (niesegregowane) o pojemności co najmniej 60 l na nieruchomościach zamieszkałych – w zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej i zagrodowej oraz na nieruchomościach niezamieszkałych,
-
pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności co najmniej 110 l, na nieruchomościach zamieszkałych - w zabudowie wielorodzinnej, oraz na nieruchomościach niezamieszkałych,
-
worki do selektywnej zbiórki odpadów o pojemnościach co najmniej 60 l, na nieruchomościach zamieszkałych - w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej oraz na nieruchomościach niezamieszkałych;
-
kosze uliczne o pojemności co najmniej 60 l; przy czym zaleca się łączenie pojemników w większe pojemności na terenie nieruchomości.
§ 5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są dostosować ilość i pojemność pojemników na zmieszane (niesegregowane) odpady komunalne do swoich indywidualnych potrzeb kierując się ustaloną w regulaminie częstotliwością odbioru odpadów komunalnych oraz niżej wymienionymi normatywami:
-
W przypadku prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych w oparciu o worki do selektywnego zbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:
-
gospodarstwo jedno- i dwuosobowe – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 60 l,
-
gospodarstwo trzy-, cztero- i pięcioosobowe – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l
-
gospodarstwo sześcioosobowe i większe – co najmniej dwa pojemniki o pojemności 110 l lub jeden pojemnik 240 l;
-
W przypadku prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych w oparciu o pojemniki do selektywnego zbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej – co najmniej jeden pojemnik o pojemności co najmniej 1100 l (1,1 m3) na każde 60 zamieszkałych osób;
-
W przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej :
-
gospodarstwo jedno- i dwuosobowe – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l,
-
gospodarstwo trzy-, cztero- i pięcioosobowe – co najmniej dwa pojemniki o pojemności 110 l lub jeden pojemnik o pojemności 240 l,
-
gospodarstwo sześcioosobowe i większe – co najmniej trzy pojemniki o pojemności 110 l ,
-
W przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1100 l (1,1 m3) na każde 30 zamieszkałych osób.
-
W przypadku nieruchomości zamieszkałych sezonowo (czerwiec - wrzesień) – obiektów rekreacji indywidualnej i wypoczynku - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na domek letniskowy.
§ 6. Właściciele nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą , a w części nieruchomość niezamieszkałą – dodatkowo pojemnik o pojemności co najmniej 110 l.
§ 7.1. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są dostosować ilość i pojemność pojemników na zmieszane (niesegregowane) odpady komunalne do swoich indywidualnych potrzeb, kierując się ustaloną w regulaminie częstotliwością odbioru odpadów komunalnych oraz niżej wymienionymi normatywami:
-
dla nieruchomości niezamieszkałej na której nie prowadzi się działalności gospodarczej – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
-
dla budynków użyteczności publicznej oraz wszelkiego rodzaju biur, poza wymienionymi poniżej – 20 l/tydzień na każdego pracownika;
-
dla szkół wszelkiego typu – 4 l/tydzień na każdego ucznia i pracownika;
-
dla żłobków i przedszkoli – 10 l/tydzień na każde dziecko i pracownika;
-
dla lokali handlowych – 60 l/tydzień na każde 10 m? pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;
-
dla punktów handlowych poza lokalem – 60 l/tydzień na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;
-
dla lokali gastronomicznych – 20 l/tydzień na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. „ogródkach”, zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;
-
dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – 20 l/tydzień na każdego pracownika, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 110 l ,
-
dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. – 80 l/tydzień na jedno łóżko;
-
dla ogrodów działkowych - 40 l/tydzień na każdą działkę;
-
w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz przy wyjściu z lokalu, co najmniej jednego kosza ulicznego.
2. W przypadku prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych w oparciu o pojemniki do selektywnego zbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych na nieruchomościach niezamieszkałych normatywy określone w ust.1 ulegają obniżeniu o połowę, z uwzględnieniem pojemności pojemników i worków dostępnych na rynku.
§ 8. W przypadku dróg, ulic, placów właściciel nieruchomości zapewnia ustawienie koszy ulicznych przy czym ich lokalizacja oraz liczba muszą zapewniać czystość i porządek na terenach przeznaczonych do ruchu pieszego.
§ 9. Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa, ma obowiązek zadbać o to, by jej organizator wyposażył miejsce, na którym ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemności 110 l na każde 20 osób uczestniczących w imprezie.
§ 10. Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w pojemnikach lub workach, o następującej kolorystyce:
-
papier i tektura – NIEBIESKI;
-
tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe (TETRAPAKI) – ŻÓŁTY;
-
szkło – ZIELONY;
-
odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i bioodpady – BRĄZOWY;
§ 11. Lokalizacja miejsc gromadzenia odpadów komunalnych musi uwzględniać obowiązujące przepisy, w tym w szczególności przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
§ 12. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu widocznym, a zarazem dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości.
§ 13. Pojemniki muszą być utrzymywane przez właścicieli nieruchomości w stanie czystości, z zapewnieniem odpowiednich warunków sanitarno-epidemiologicznych, w tym dezynfekowane a ich użytkowanie nie może stwarzać zagrożenia zanieczyszczenia środowiska m.in. w wyniku przepełniania i wysypywania się odpadów z pojemników.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 14.1. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
-
z obszarów zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej :
-
odpady zmieszane (niesegregowane) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady zbierane selektywnie: papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady biodegradowalne – nie rzadziej niż raz na tydzień,
-
pozostałe odpady , w tym problemowe i wielkogabarytowe – nie rzadziej niż raz na kwartał;
-
z obszarów zabudowy wielorodzinnej :
-
odpady zmieszane (niesegregowane) – nie rzadziej niż raz na tydzień,
-
zbierane selektywnie papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady biodegradowalne – nie rzadziej niż raz na tydzień,
-
pozostałe odpady, w tym problemowe i wielkogabarytowe – nie rzadziej niż raz na miesiąc;
-
z budynków rekreacji indywidualnej i obszarów zabudowy rekreacyjnej:
-
odpady zmieszane (niesegregowane) – w sezonie ( czerwiec – wrzesień) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady zbierane selektywnie papier i tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – w sezonie ( czerwiec – wrzesień) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady biodegradowalne – w sezonie ( czerwiec – wrzesień) – nie rzadziej niż raz na tydzień,
-
pozostałe odpady, w tym problemowe i wielkogabarytowe – w sezonie ( czerwiec – wrzesień) – nie rzadziej niż dwa razy w sezonie,
-
po sezonie – wszystkie w/w odpady – nie rzadziej niż raz na kwartał,
-
z nieruchomości niezamieszkałych:
-
odpady zmieszane (niesegregowane) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady zbierane selektywnie papier i tektura, szkło bezbarwne i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
-
odpady biodegradowalne – nie rzadziej niż raz na tydzień,
-
pozostałe odpady, w tym problemowe i wielkogabarytowe – nie rzadziej niż raz na miesiąc,
-
kosze uliczne – nie rzadziej niż trzy razy w tygodniu;
2. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych powinna uwzględniać pojemność zbiornika i ilość powstających nieczystości ciekłych. Częstotliwość ta powinna zapewniać ciągłość użytkowania zbiornika przy niedopuszczeniu do jego przepełniania, jednak nie może być mniejsza niż raz na miesiąc. W przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków opróżnianie zbiorników z nagromadzonego osadu odbywać się winno zgodnie z ich instrukcją eksploatacji.
3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego podmiotu posiadającego zezwolenie na świadczenie usług opróżniania zbiorników bezodpływowych, z którym podpisał umowę.
ROZDZIAŁ V
Inne wymagania wynikające z Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego
§ 15. Według „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023”, w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:
-
objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych oraz systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do lipca 2013r.;
-
zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów:
-
w 2013 r. nie więcej niż 50%,
-
w 2020 r. nie więcej niż 35%
masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
-
zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r.;
-
przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu odpadów (papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło) z gospodarstw domowych oraz odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów powstających w gospodarstwach domowych na poziomie min. 50% ich masy do 2020 r.
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 16.1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
-
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
-
stały i skuteczny dozór;
-
zapewnienie zwierzętom humanitarnego traktowania;
-
prowadzenia psa na uwięzi, a w przypadku psów agresywnych, zwłaszcza ras uznawanych za agresywne, w nałożonym kagańcu; zwolnienie psa z uwięzi dopuszczalne jest w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem;
-
w zabudowie jednorodzinnej zwierzęta nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości;
-
nieruchomość musi być ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez zwierzę i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosowną informacją;
-
natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, zebrane przy pomocy specjalnych zestawów higienicznych, winny być umieszczane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów-przewodników;
-
niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.
§ 17. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała rady miejskiej w Gryfinie.
ROZDZIAŁ VII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 18. Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych w odrębnych przepisach.
§ 19. Zakazuje się chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w zabudowie wielorodzinnej, instytucjach użyteczności publicznej, centrach handlowych, hotelach, ogrodach działkowych, terenach wyznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako rekreacyjne.
§ 20. 1. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
-
wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
-
zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich,
-
przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.
2. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych, zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.
ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 21.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia na terenie nieruchomości dwóch akcji deratyzacyjnych w ciągu roku.
-
Akcje, o których mowa w ust.1 są przeprowadzane w okresie wiosennym -w miesiącu kwietniu i w okresie jesiennym -w miesiącu październiku.
§ 22. Dokładny termin oraz zakres przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji jest uzgadniany z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz podawany do publicznej wiadomości przez Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 23. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.
§ 24. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr LII/633/06 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfino.
§ 25. Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Mieczysław Sawaryn
Uzasadnienie
Dnia 1 stycznia 2012r. weszła w życie ustawa z dnia 1 lipca 2011r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DZ. U. z 2011r. Nr 152,poz. 897 ze zm.). Wprowadziła rewolucyjne zmiany w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236 poz. 2008 ze zm.). Celem tych zmian jest przeprowadzenie reformy w obowiązującym dotychczas systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zmiany polegają na obligatoryjnym przejęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości zamieszkałych i alternatywnie niezamieszkałych w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych. Dotychczasowe obowiązujące regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminach tracą moc z dniem 31 grudnia 2012r. W związku z tym, konieczne było opracowanie i przedłożenie radzie nowego projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Gryfino.
Sporządziła:
Janina Major
|