Rok 2024 - zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

ZARZĄDZENIE Nr 0050.86.2024 BURMISTRZA MIASTA i GMINY GRYFINO z dnia 16 lipca 2024 r. w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu gminy Gryfino na rok 2025 przez jednostki organizacyjne gminy Gryfino


ZARZĄDZENIE Nr 0050.86.2024
BURMISTRZA MIASTA i GMINY GRYFINO
z dnia 16 lipca 2024 r.

w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu gminy Gryfino na rok 2025 przez jednostki organizacyjne gminy Gryfino

       Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721), art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 1), oraz Uchwały Nr XXXII/266/21 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Gryfino, zarządzam, co następuje:

§ 1. Zobowiązuję wszystkich kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy oraz kierowników/dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy Gryfino, zwanych dalej dysponentami środków budżetowych do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok.

§ 2. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok należy opracować zgodnie z:

  1. obowiązującymi przepisami prawa powszechnego,

  2. obowiązującymi przepisami prawa miejscowego,

  3. warunkami zawartych umów i porozumień,

  4. Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy Gryfino na lata 2025-2030,

  5. Strategią Rozwoju Gminy Gryfino do 2030 roku.

§ 3. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok opracowuje się na podstawie:

  1. projekcji inflacji (CPI) Narodowego Banku Polskiego na 2025 rok, w wysokości 5,2%,

  2. stawek podatkowych, taryf, marż i opłat obowiązujących w dniu 1 września 2024 roku z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie przed lub z dniem 1 stycznia 2025 roku,

  3. zatrudnienia wg stanu na dzień 1 września 2024 roku przy uwzględnieniu zmian zachodzących w 2025 roku,

  4. harmonogramu spłat rat kredytów oraz odsetek przypadających na 2025 rok,

  5. harmonogramu udzielonych poręczeń i gwarancji.

§ 4. 1. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok opracowuje się z wykorzystaniem programu BEST Asystent umożliwiającym tworzenie planów finansowych przez poszczególnych dysponentów środków budżetowych.

  1. Program wraz z instrukcją postępowania dostępny jest dla upoważnionych użytkowników pod adresem https://best.publink.com/.

§ 5. Wprowadza się następujące założenia i wytyczne do projektu budżetu gminy Gryfino na 2025 rok:

  1. Dochody:

  1. dochody budżetowe przedstawia się na formularzu generowanym z programu BEST Asystent pn. Informacja niezbędna do opracowania projektu planu finansowego dochodów budżetu w 2025 roku w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej wraz z informacją za 2024 rok, w podziale na:

  1. plan pierwotny – według stanu na 1 stycznia,

  2. plan po zmianach – według stanu na 31 sierpnia,

  3. przewidywane roczne wykonanie;

  1. do formularza należy załączyć część objaśniającą: specyfikację źródeł planowanych dochodów wraz ze stosownymi wyliczeniami potwierdzającymi prawidłowość i rzetelność ich ustalenia, jak również zgodne z przepisami prawa;

  2. dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych planowane winny być na poziomie przewidywanego wykonania planu dochodów w roku 2024 z uwzględnieniem wzrostu lub zmniejszenia ilości podatników, skutków udzielonych ulg oraz zmian w przepisach prawa;

  3. udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych planuje się na podstawie informacji otrzymanej od ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

  4. udziały w podatku dochodowym od osób prawnych planuje się na podstawie informacji otrzymanej od ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

  5. subwencje ogólne planuje się w wysokościach wynikających z informacji otrzymanej od ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

  6. planując dochody ze sprzedaży mienia, należy sporządzić dokładny wykaz składników mienia proponowanych do sprzedaży oraz ich wstępną wycenę;

  7. dochody z najmu lub dzierżawy składników majątkowych, planuje się na podstawie opłat czynszowych bądź dzierżawnych określonych w zawartych umowach;

  8. środki bezzwrotne planuje się w wysokościach określonych w zawartych umowach i porozumieniach;

  9. wszelkie odchylenia planu dochodów na 2025 rok w stosunku do roku 2024 należy wyjaśnić w części opisowej oraz potwierdzić stosownymi wyliczeniami;

  10. środki funduszu sołeckiego planuje się na podstawie informacji dotyczącej zwrotu z budżetu państwa w 2025 roku części wydatków wykonywanych w ramach funduszu sołeckiego w 2024 roku.

  1. Wydatki:

  1. przy planowaniu i realizowaniu planu wydatków budżetowych należy pamiętać, że wydatki powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

  2. kalkulację planowanych wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych oraz wynikających z zawartych umów;

  3. wydatki na zadania bieżące urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy należy zaplanować na poziomie zapewniającym ich sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie, na podstawie przewidywanego wykonania wydatków w roku 2024 z uwzględnieniem projekcji inflacji NBP na 2025 rok;

  4. wszelkie odchylenia planu na rok 2025 w stosunku do roku 2024 należy wyjaśnić w części opisowej i uzasadnić stosownymi wyliczeniami;

  5. wydatki budżetowe przedstawia się na formularzu generowanym z programu BEST Asystent pn. Informacja niezbędna do opracowania projektu planu finansowego wydatków budżetu w 2025 roku, w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, w podziale na:

  1. zadania własne gminy,

  2. zadania z zakresu administracji rządowej,

  3. zadania wykonywane na podstawie porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,

  4. zadania wykonywane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; wraz z informacją za 2024 rok, w podziale na:

  • plan pierwotny – według stanu na 1 stycznia,

  • plan po zmianach – według stanu na 31 sierpnia,

  • przewidywane roczne wykonanie;

  1. do formularza należy załączyć część objaśniającą zawierającą szczegółowe informacje o planowanych wydatkach wraz ze stosownymi wyliczeniami, potwierdzającymi prawidłowość i rzetelność ich ustalenia, jak również zgodne z przepisami prawa;

  2. wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników ujęte w planie wydatków budżetowych (patrz ppkt 5) przedstawia się dodatkowo na odrębnym formularzu stanowiącym załącznik nr 1, na podstawie zawartych umów o pracę uwzględniając:

  1. inne zmiany wynikające np. z tytułu wzrostu dodatku stażowego,

  2. ewentualne skutki finansowe zmian organizacyjnych; plan, ujęty w załączniku nr 1, nie uwzględnia wynagrodzeń o charakterze jednorazowym, o których mowa w ppkt. 8;

  1. wydatki na wynagrodzenia o charakterze jednorazowym (np.: nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, itp.) przedstawia się na odrębnym formularzu stanowiącym załącznik nr 2;

  2. wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5 % od przewidywanego wykonania wynagrodzeń osobowych w 2024 roku (uwzględniając korekty z tytułu zwolnień chorobowych, itp.),

  3. wydatki z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz Pracownicze Plany Kapitałowe należy planować zgodnie z obowiązującymi przepisami;

  4. wydatki z tytułu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych należy planować zgodnie z obowiązującymi przepisami;

  5. w wydatkach inwestycyjnych gminy należy ująć:

  1. zadania kontynuowane i ujęte w wieloletniej prognozie finansowej w 2025 roku,

  2. nowe zadania inwestycyjne według hierarchii konieczności ich realizacji; do każdego zadania należy załączyć część objaśniającą zawierającą szczegółowy opis zadania, a także stosowne wyliczenia;

  1. wydatki inwestycyjne oraz remontowe oświatowych jednostek budżetowych obsługiwanych przez Centrum Usług Wspólnych w Gryfinie:

  1. nie ujmuje się w planie wydatków budżetowych (patrz ppkt 5),

  2. planowane są na odrębnym formularzu stanowiącym załącznik nr 3, który należy przedłożyć, do dnia 15 września 2024 roku, Referatowi Zarządzania Majątkiem Gminy,

  3. wydatki ujmowane są oddzielnie na poszczególne jednostki w zestawieniu zbiorczym, ze szczegółowym uzasadnieniem planu wydatków,

  4. uwzględnia się wyłącznie wydatki wynikające z zaleceń oraz wymagań określonych przepisami prawa,

  5. nie uwzględnia napraw bieżących wynikających z codziennego użytkowania ujętych w ogólnym planie wydatków.

§ 6. Zobowiązuję Referat Zarządzania Majątkiem Gminy do sporządzenia planu finansowego z uwzględnieniem wydatków inwestycyjnych oraz remontowych oświatowych jednostek budżetowych, na podstawie formularza, o którym mowa w § 5 pkt 2 ppkt 13 lit. b.

§ 7. 1. Radni, przedstawiciele sołectw, przedstawiciele organizacji pozarządowych mogą przedłożyć wnioski do projektu uchwały budżetowej w terminie do 15 września 2024 roku, w Biurze Obsługi Interesantów urzędu.

  1. Wnioskodawca określa nazwę i cel zadania, projektu lub programu, jego krótką charakterystykę, szczegółowe uzasadnienie realizacji, a także szacunkowy koszt zadania oraz przewidywane skutki finansowe w latach następnych.

  2. Wnioskodawca uwzględnia założenia określone w Strategii Rozwoju Gminy Gryfino do 2030 roku.

  3. Wnioski składane są na formularzu określonym w załączniku nr 4, oddzielnie dla każdego zadania, projektu lub programu.

  4. Wnioski mogą zostać uwzględnione w projekcie budżetu po spełnieniu warunków określonych w pkt. 1-4 oraz możliwości finansowych gminy Gryfino.

§ 8. Zobowiązuję dysponentów środków budżetowych do:

  1. uwzględnienia w projekcie budżetu na 2025 rok, wniosków jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w tym fundacji i stowarzyszeń, klubów sportowych, itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielane dotacje, zgodnie z obowiązującymi procedurami;

  2. ujmowania w załączniku nr 5 zadań, projektów lub programów, o których mowa w § 7 z podziałem na wnioski uwzględnione oraz nieuwzględnione w projekcie budżetu na 2025 rok.

§ 9. Zobowiązuję dysponentów środków budżetowych do przedłożenia do dnia 15 września 2024 roku, właściwej Jednostce/Wydziałowi, informacji o planowanych dochodach i wydatkach na podstawie:

  1. art. 403 ustawy Prawo ochrony środowiska Wydziałowi Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska,

  2. art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wydziałowi Gospodarki Komunalnej,

  3. art. 18 oraz 181 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gryfinie.

§ 10. Zobowiązuję Wydział Podatków i Opłat Lokalnych do zebrania materiałów i przedstawienia propozycji w zakresie planowanych na 2024 rok podatków, opłat lokalnych, w tym opłaty skarbowej.

§ 11. Zobowiązuję Wydział Spraw Społecznych do:

  1. ujęcia w materiałach planistycznych dotacji dla instytucji kultury,

  2. złożenia zbiorczego zestawienia dotyczącego wydatków jednostek pomocniczych - funduszu sołeckiego (załącznik nr 6).

§ 12. Zobowiązuję Wydział Inwestycji i Rozwoju do przedłożenia w układzie zadaniowym wydatków majątkowych, odrębnie do zadań kontynuowanych oraz nowych wraz ze wskazaniem źródła ich pokrycia (załącznik nr 7).

§ 13. Zobowiązuję Wydział Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska do sporządzenia, w formie tabeli, projektu planu dochodów i wydatków planowanych na podstawie art. 403 ustawy Prawo ochrony środowiska w szczegółowości określonej ustawą.

§ 14. Zobowiązuję Wydział Gospodarki Komunalnej do:

  1. sporządzenia, w formie tabeli, projektu planu dochodów i wydatków planowanych na podstawie art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w szczegółowości określonej ustawą (załącznik nr 8),

  2. sporządzenia, w formie tabeli, projektu planu dochodów i wydatków planowanych na podstawie art. 16 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w szczegółowości określonej ustawą.

§ 15. Zobowiązuję Ośrodek Pomocy Społecznej w Gryfinie do sporządzenia projektu dochodów i wydatków planowanych na podstawie art. 18 i 181 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w szczegółowości określonej ustawą.

§ 16. Materiały planistyczne należy składać na załącznikach określonych niniejszym zarządzeniem:

  1. Załącznik nr 1 – Zatrudnienie i wynagrodzenie pracowników jednostek sfery budżetowej;

  2. Załącznik nr 2 – Wydatki jednostek budżetowych na wynagrodzenia o charakterze jednorazowym;

  3. Załącznik Nr 3 – Wydatki inwestycyjne oraz remontowe jednostek budżetowych obsługiwanych przez CUW w Gryfinie;

  4. Załącznik Nr 4 – Wniosek o uwzględnienie zadania, projektu lub programu w projekcie budżetu;

  5. Załącznik Nr 5 – Zestawienie wydatków na podstawie wniosków radnych, przedstawicieli sołectw, przedstawicieli organizacji pozarządowych;

  6. Załącznik nr 6 – Zestawienie wydatków jednostek pomocniczych – fundusz sołecki;

  7. Załącznik nr 7 – Zestawienie wydatków majątkowych w układzie zadaniowym;

  8. Załącznik nr 8 – Zestawienie wydatków oraz dochodów budżetowych gminy Gryfino związanych z realizacją zadań wykonywanych na podstawie art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.


§ 17. W załącznikach (tabelach) należy wpisać sumę działu i rozdziału, a także sumę paragrafu w przypadku wykazywania kilku zadań (dysponentów) w jednym paragrafie.

§ 18. Dysponenci środków budżetowych w terminie do 30 września 2024 roku przedłożą Skarbnikowi Miasta i Gminy Gryfino opracowane materiały planistyczne na określonych obligatoryjnie formularzach wraz z wymaganymi objaśnieniami i kalkulacjami w wersji papierowej i elektronicznej (agnieszka.jewsiej@gryfino.pl).

§ 19. Wykonanie zarządzenia powierzam kierownikom komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Gryfinie oraz kierownikom jednostek organizacyjnych gminy Gryfino, natomiast nadzór nad wykonaniem powierzonych zadań zastępcom Burmistrza, Sekretarzowi oraz Skarbnikowi Miasta i Gminy Gryfino.

§ 20. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
Mieczysław Sawaryn

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 497, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.


UZASADNIENIE

      Zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym do przygotowania projektu uchwały budżetowej na rok 2025, niezbędne jest opracowanie wytycznych dla kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy Gryfino oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Gryfino w celu sporządzenia materiałów planistycznych.

Sporządziła
Agnieszka Jewsiej

 

 
 

Szanowni Państwo!

W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”) informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych. Kliknięcie przycisku „Przejdź do serwisu” oznacza zgodę na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania serwisu.


Klauzula informacyjna ogólna

W związku z zapisami art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
    Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
    ul. 1 Maja 16
    74 -100 Gryfino
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: burmistrz@gryfino.pl
  2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: iod@gryfino.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu:
    1. realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017r., poz. 1875 ze zm.) oraz z szeregu ustaw kompetencyjnych (merytorycznych), a także obowiązków i zadań zleconych przez instytucje nadrzędne wobec Gminy;
    2. zawarcia i realizacji umów;
    3. ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
    4. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    5. w pozostałych przypadkach dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym w pkt. 3, dane osobowe mogą być udostępniane innym upoważnionym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami mogą być:
    1. podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartej z nim umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    2. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przetwarzanie odbywa się do czasu wycofania tej zgody.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są w celu zawarcia i realizacji umowy przetwarzanie odbywa się przez okres niezbędny do realizacji zawartej umowy, a po tym czasie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych po zakończeniu i rozliczeniu umowy, do czasu wycofania tej zgody.
    Ponadto w przypadku umów o dofinansowanie dane osobowe od momentu pozyskania przechowywane są przez okres wynikający z umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją, trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych.
  6. W związku z przetwarzaniem przez administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
    1. prawo dostępu do treści danych oraz otrzymywania ich kopii na podstawie  art. 15 RODO;
    2.  prawo do żądania sprostowania danych na podstawie art. 16 RODO,
      w przypadku gdy:
      • dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
    3. prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) na podstawie art. 17 RODO, w przypadku gdy:
      • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
      • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
      • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
      • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
    4. prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 18 RODO, w przypadku gdy:
      • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
      • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
      • administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
    5. prawo do przenoszenia danych na podstawie art. 20 RODO, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
      • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
      • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany; 
    6. prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie art. 21 RODO, wobec przetwarzania danych osobowych, którego podstawą prawną jest:
      • niezbędność przetwarzania do wykonania zadania realizowanego  w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi bądź
      • niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

      Z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. W razie wniesienia sprzeciwu, administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
       

  7. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora.
    Organem właściwym do wniesienia skargi jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  9. W zależności od sfery, w której przetwarzane są dane osobowe, podanie danych osobowych jest dobrowolne albo jest wymogiem ustawowym lub umownym.
  10. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
Przejdź do serwisu