Sesja nr IX

UCHWAŁA Nr IX/73/11 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 30 czerwca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie podziału sołectwa Sobiemyśl i utworzenia sołectwa Parsówek oraz uchwałę w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino - sołectwom.

UCHWAŁA Nr IX/73/11
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia 30 czerwca 2011 r.
 

zmieniająca uchwałę w sprawie podziału sołectwa Sobiemyśl i utworzenia sołectwa Parsówek oraz uchwałę w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino - sołectwom

Na podstawie art. 35  i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984,  Nr 153,  poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717,  Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r.  Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128,  Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458,  z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241 oraz  z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675) uchwala się, co następuje:

§ 1. W Statucie sołectwa Parsówek, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XX/279/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 marca 2004r. w sprawie podziału sołectwa Sobiemyśl
i utworzenia sołectwa Parsówek (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 28, poz.511) wprowadza się zmiany:

  1. § 16 otrzymuje brzmienie:
    „16. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata i rozpoczyna się od dnia następującego po dniu wyborów, a upływa z dniem wyboru organu wykonawczego na nową kadencję;
  2. w § 19 uchyla się pkt 1;
  3. tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie „Wybory przedterminowe i uzupełniające”;
  4. w § 33 w ust. 5 otrzymuje brzmienie:
    „5. Wybory przedterminowe sołtysa przeprowadza się analogicznie jak w § 25 – 32 niniejszego statutu.”;
  5. § 34 otrzymuje brzmienie:
    „§ 34. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych i uzupełniających upływa z dniem upływu kadencji organu wykonawczego sołectwa wybranego w wyborach zarządzonych na podstawie § 25.”.

§ 2.

  1. W statutach sołectw, stanowiących załączniki nr 1- 13 oraz nr 15 – 23 i nr 25 - 27 do uchwały Nr XXI/294/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino – sołectwom (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 43, poz. 802) wprowadza się zmiany:
    1. § 16 otrzymuje brzmienie:
      „16. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata i rozpoczyna się od dnia następującego po dniu wyborów, a upływa z dniem wyboru organu wykonawczego na nową kadencję”;
    2. w § 19 uchyla się pkt 1;
    3. tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie „Wybory przedterminowe i uzupełniające”;
    4. w § 33 w ust. 5 otrzymuje brzmienie:
      „5. Wybory przedterminowe sołtysa przeprowadza się analogicznie jak w § 25 – 32  niniejszego statutu.”;
    5. § 34 otrzymuje brzmienie:
      „§ 34. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych i uzupełniających upływa z dniem upływu kadencji organu wykonawczego sołectwa wybranego w wyborach zarządzonych na podstawie § 25.”.  
  2. W Statucie sołectwa Pniewo, stanowiącym załącznik Nr 14 do uchwały Nr XXI/294/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino – sołectwom (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 43, poz. 802) wprowadza się zmiany:
    1. § 16 otrzymuje brzmienie:
      „16. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata i rozpoczyna się od dnia następującego po dniu wyborów, a upływa z dniem wyboru organu wykonawczego na nową kadencję”;
    2. w § 19 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
      „1) dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 20 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa;”;
    3. tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie „Wybory przedterminowe i uzupełniające”;
    4. w § 33 w ust. 5 otrzymuje brzmienie:
      „ 5. Wybory przedterminowe sołtysa przeprowadza się analogicznie jak w § 25 – 32 niniejszego statutu.”;
    5. § 34 otrzymuje brzmienie:
      „§ 34. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych i uzupełniających upływa z dniem upływu kadencji organu wykonawczego sołectwa wybranego w wyborach zarządzonych na podstawie § 25.”.
  3. W Statucie sołectwa Włodkowice, stanowiącym załącznik nr 24 do uchwały Nr XXI/294/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino – sołectwom (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 43, poz. 802) wprowadza się zmiany:
    1. § 16 otrzymuje brzmienie:
      „16. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata i rozpoczyna się od dnia następującego po dniu wyborów, a upływa z dniem wyboru organu wykonawczego na nową kadencję”;
    2.  tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie „Wybory przedterminowe i uzupełniające”;
    3.  w § 33 w ust. 5 otrzymuje brzmienie:
    4. „5. Wybory przedterminowe sołtysa przeprowadza się analogicznie jak w § 25 – 32 niniejszego statutu.”;
    5. § 34 otrzymuje brzmienie:
      „§ 34. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej wybranych w wyborach przedterminowych vi uzupełniających upływa z dniem upływu kadencji organu wykonawczego sołectwa wybranego w wyborach zarządzonych na podstawie § 25.”.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

Mieczysław Sawaryn

 

UZASADNIENIE  

Z inicjatywą dokonania zmiany statutów sołectw Gminy Gryfino wystąpiła Gryfińska Inicjatywa Samorządowa - Klub Radnych Rady Miejskiej w Gryfinie proponując zmianę – uchylenie punktu 1 w § 19.
Paragraf 19 obowiązujących statutów sołectw brzmi:
„ § 19. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej:

  1. dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa, jednak nie mniej niż 10 osób,
  2. uchwały zebrania wiejskiego zapadają jawnie, zwykłą większością głosów”.

Taka regulacja pkt 1 powoduje potencjalne trudności w podejmowaniu prawomocnych uchwał przez zebranie wiejskie. Np. w sprawie podziału funduszu sołeckiego w sołectwach o dużej liczbie wyborców (Gardno – obecnie wymagalna liczba mieszkańców/ wyborców – 82. osoby, Wełtyń - obecnie wymagalna liczba mieszkańców/wyborców - 64 osoby, Nowe Czarnowo - obecnie wymagalna liczba mieszkańców/wyborców - 63 osoby). Dotychczasowy wymóg obecności 1/10 wyborców sołectw (zawarty w statutach sołectw) w praktyce okazał się trudny do zrealizowania. Dlatego uchylenie pkt 1 cytowanego przepisu jest zasadne.
Doprecyzowania wymagały także inne przepisy statutów.
W celu dokonania proponowanych zmian w statutach sołectw niezbędne było przeprowadzenie konsultacji w tej sprawie z mieszkańcami sołectw (zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami).
Dnia 29 kwietnia 2011 r. Zarządzeniem Nr 0050.54.2011, wydanym na podstawie § 3 uchwały nr XVI/235/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostek pomocniczych Gminy Gryfino w celu wyrażenia opinii o projekcie statutu jednostki, Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino zobowiązał sołtysów do przeprowadzenia zebrań wiejskich w celu wyrażenia opinii o projekcie zmian statutu sołectwa. Zarządzenie wskazywało termin, do którego zebrania winny być przeprowadzone (do 6 czerwca 2011r.).

Wyniki konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały zmieniającej uchwały w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino –

nadanych uchwałami:

  • Nr XX/279/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 marca 2004r. w sprawie podziału sołectwa Sobiemyśl i utworzenia sołectwa Parsówek (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 28, poz. 511),
  • Nr XXI/294/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino – sołectwom (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2004r. Nr 43, poz. 802)
Lp. Nazwa sołectwa

Opinia o projekcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutów jednostkom pomocniczym Gminy Gryfino - sołectwom  (projekt uchwały przedłożony przez Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino)

Inne propozycje zmian statutu sołectwa zgłoszone przez Zebranie wiejskie Uwagi
1. Bartkowo pozytywna nie uchwalono  
2. Borzym pozytywna nie uchwalono  
3. Chlebowo   pozytywna nie uchwalono  
4. Chwarstnica pozytywna nie uchwalono  
5. Czepino pozytywna nie uchwalono  
6. Daleszewo pozytywna nie uchwalono  
7. Dołgie pozytywna nie uchwalono  
8. Drzenin pozytywna nie uchwalono  
9. Gardno pozytywna nie uchwalono  
10. Krajnik   nie uchwalono  
11. Krzypnica pozytywna nie uchwalono  
12. Mielenko Gryfińskie pozytywna nie uchwalono  
13. Nowe Czarnowo pozytywna nie uchwalono  
14. Parsówek pozytywna nie uchwalono  
15.  Pniewo Pozytywna – w zakresie § 2 pkt 1, 3, 4 i 5  projektu uchwały przedłożonej przez burmistrza.  

Negatywna – w zakresie § 2 pkt 2 projektu uchwały przedłożonej przez burmistrza.

Propozycja zmiany ust.1 w § 19:
1) dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego niezbędna jest obecność co najmniej 20 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania
 
16. Radziszewo pozytywna nie uchwalono  
17. Sobiemyśl pozytywna nie uchwalono  
18. Sobieradz pozytywna nie uchwalono  
19. Steklinko pozytywna nie uchwalono  
20. Steklno pozytywna nie uchwalono  
21. Stare Brynki pozytywna nie uchwalono  
22. Wirów pozytywna nie uchwalono  
23. Wełtyń pozytywna nie uchwalono  
24.  Włodkowice Pozytywna – w zakresie § 2 pkt 1, 3, 4 i 5  projektu uchwały przedłożonej przez burmistrza.

Negatywna – w zakresie § 2 pkt 2 projektu uchwały przedłożonej przez burmistrza.

Propozycja zmiany
§ 14 ust.1: 
Sołtys może:
uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej i ma prawo głosowania,  zabierać głos na sesjach Rady Miejskiej na takich samych prawach jak radni, 
Aktualne brzmienie § 14 ust.1 statutu sołectwa:
§ 14. 1. Sołtys  może:
1.
uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej bez prawa głosowania,

2.zabierać głos na sesjach Rady Miejskiej -  po uzyskaniu zgody Przewodniczącego  Rady (w myśl  postanowień  Statutu Gminy Gryfino).

§ 2 pkt 2 projektu uchwały zmieniającej dotyczy uchylenia pkt 1 w § 19 statutu sołectwa tj. wymogu obecności na zebraniu wiejskim 1/10 mieszkańców - wyborców
25. Wysoka Gryfińska pozytywna nie uchwalono  
26. Żabnica pozytywna nie uchwalono  
27. Żórawie pozytywna nie uchwalono  
 28. Żórawki pozytywna nie uchwalono  

W odniesieniu do propozycji zgłoszonej przez sołectwo Włodkowice dotyczącej wprowadzenia zapisu o prawie do głosowania sołtysa na sesjach Rady Miejskiej, a także zabierania głosu na sesjach Rady należy stwierdzić, że przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie dają takiego uprawnienia organowi wykonawczemu jednostki pomocniczej gminy - sołtysowi. Postanowienia statutu sołectwa nie mogą być sprzeczne z ustawą o samorządzie gminnym i nie mogą nadawać uprawnienia, którego nie przyznał ustawodawca.
W kwestii zabierania głosu przez sołtysa podczas sesji Rady Miejskiej – to regulację w tej materii zawiera ust. 5 w § 23 Statut Gminy Gryfino, który brzmi: Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
A zatem proponowana zmiana ust.1 w § 14 Statutu sołectwa Włodkowice nie znajduje uzasadnienia.
Przyjęcie przez Radę Miejską zmian w statutach sołectw, z uwzględnieniem zmian w dotychczasowym § 19 ust. 1 zgłoszonych przez sołectwo Pniewo oraz sołectwo Włodkowice, spowoduje usprawnienie funkcjonowania organów sołectwa, co niewątpliwie wpłynie na szybsze rozwiązywanie lokalnych problemów. 

Sporządziła:
Krystyna Więch

 
 

Szanowni Państwo!

W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”) informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych. Kliknięcie przycisku „Przejdź do serwisu” oznacza zgodę na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania serwisu.


Klauzula informacyjna ogólna

W związku z zapisami art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
    Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
    ul. 1 Maja 16
    74 -100 Gryfino
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: burmistrz@gryfino.pl
  2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: iod@gryfino.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu:
    1. realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017r., poz. 1875 ze zm.) oraz z szeregu ustaw kompetencyjnych (merytorycznych), a także obowiązków i zadań zleconych przez instytucje nadrzędne wobec Gminy;
    2. zawarcia i realizacji umów;
    3. ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
    4. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    5. w pozostałych przypadkach dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym w pkt. 3, dane osobowe mogą być udostępniane innym upoważnionym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami mogą być:
    1. podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartej z nim umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    2. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przetwarzanie odbywa się do czasu wycofania tej zgody.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są w celu zawarcia i realizacji umowy przetwarzanie odbywa się przez okres niezbędny do realizacji zawartej umowy, a po tym czasie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych po zakończeniu i rozliczeniu umowy, do czasu wycofania tej zgody.
    Ponadto w przypadku umów o dofinansowanie dane osobowe od momentu pozyskania przechowywane są przez okres wynikający z umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją, trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych.
  6. W związku z przetwarzaniem przez administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
    1. prawo dostępu do treści danych oraz otrzymywania ich kopii na podstawie  art. 15 RODO;
    2.  prawo do żądania sprostowania danych na podstawie art. 16 RODO,
      w przypadku gdy:
      • dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
    3. prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) na podstawie art. 17 RODO, w przypadku gdy:
      • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
      • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
      • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
      • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
    4. prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 18 RODO, w przypadku gdy:
      • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
      • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
      • administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
    5. prawo do przenoszenia danych na podstawie art. 20 RODO, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
      • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
      • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany; 
    6. prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie art. 21 RODO, wobec przetwarzania danych osobowych, którego podstawą prawną jest:
      • niezbędność przetwarzania do wykonania zadania realizowanego  w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi bądź
      • niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

      Z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. W razie wniesienia sprzeciwu, administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
       

  7. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora.
    Organem właściwym do wniesienia skargi jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  9. W zależności od sfery, w której przetwarzane są dane osobowe, podanie danych osobowych jest dobrowolne albo jest wymogiem ustawowym lub umownym.
  10. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
Przejdź do serwisu