Sesja nr XLI

UCHWAŁA NR XLI/418/17 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

UCHWAŁA NR XLI/418/17
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia 30 listopada 2017 r.


w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi 

Na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obejmujący w szczególności: 

  1. wyposażanie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym;
  2. rodzaje i ilości odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości; 
  3. częstotliwości odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  4. sposób świadczenia usług przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  5. tryb i sposób zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 2. 1. W zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi świadczone będą następujące usługi:

  1. wyposażanie nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych przez Gminę Gryfino lub podmiot uprawiony do świadczenia usług oraz zapewnienie utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym (poprzez dwukrotne dezynfekowanie wnętrz pojemników za pomocą urządzeń zamontowanych w pojazdach wykorzystywanych do odbioru odpadów w sezonie wiosenno-jesiennym oraz, w przypadku nagłej potrzeby – na zgłoszenie), a także technicznym; dopuszcza się posiadanie przez właścicieli własnych pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem, iż muszą być przystosowane do odbioru odpadów;
  2. odbieranie przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości następujących rodzajów odpadów komunalnych:
    1. zebranych w pojemnikach niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
    2. frakcji odpadów komunalnych zebranych selektywnie w oddzielnych workach lub pojemnikach o następującej kolorystyce:
      • papier (w tym tektura) – kolor NIEBIESKI,
      • szkło – kolor ZIELONY,
      • metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe (np.TETRAPAK) – kolor ŻÓŁTY,
      • odpady ulegające biodegradacji i odpady zielone – kolor BRĄZOWY,
    3. odpadów wielkogabarytowych,
  3. przyjmowanie w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych selektywnie zebranych odpadów komunalnych dostarczonych przez właścicieli nieruchomości, w szczególności:
    1. odpadów problemowych, powstających w gospodarstwach domowych, w tym m in.: baterii i akumulatorów, żarówek, świetlówek, lamp fluorescencyjnych, resztek farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, środków ochrony roślin i nawozów, pojemników po aerozolach, olejach mineralnych i syntetycznych, tłuszczach, benzynie, środkach chemicznych, środkach ochrony roślin, przeterminowanych leków, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opon, itd;
    2. odpadów budowlanych i remontowych, stanowiących odpady komunalne, w szczególności gruzu betonowego, ceglanego;
    3. odpadów komunalnych wskazanych w §2 ust. 1 pkt 2 lit. b-c;
  4. zapewnienie możliwości korzystania przez mieszkańców z pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 lit b, ustawionych na nieruchomościach przeznaczonych do celów publicznych na terenie Gminy Gryfino;

2. Ustala się, iż w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierana będzie każda zebrana ilość odpadów komunalnych.

§ 3. 1. Za selektywne zbieranie odpadów komunalnych uznaje się oddzielne gromadzenie na terenie nieruchomości odpadów wymienionych w §2 ust. 1 pkt 2 lit. b w pojemnikach lub workach odpowiedniego koloru.

  1. Odpady powstałe na terenie nieruchomości, zbierane niezgodnie z zasadami określonymi w § 2 ust. 1 pkt 2, traktowane będą jako odpady zmieszane. 

§ 4. Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości odbywa się z następującą częstotliwością:

  1. 1) z obszarów zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej:
    1. odpady niesegregowane (zmieszane) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
    2. odpady zbierane: selektywnie: papier (w tym tektura), szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
    3. odpady ulegające biodegradacji – nie rzadziej niż raz na  tydzień w okresie od kwietnia do października, w pozostałych miesiącach nie  rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
    4. odpady wielkogabarytowe – nie rzadziej niż raz na kwartał;
  2. z obszarów zabudowy wielorodzinnej oraz mieszanej:
    1. odpady niesegregowane (zmieszane) – nie rzadziej niż dwa razy na tydzień,
    2. odpady zbierane selektywnie: papier (w tym tektura), szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania  wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na tydzień,
    3. odpady ulegające biodegradacji – nie rzadziej niż raz na tydzień w  okresie od kwietnia do października, w pozostałych miesiącach nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
    4. odpady wielkogabarytowe – nie rzadziej niż raz na miesiąc;
  3. z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:
    1. w sezonie (czerwiec – wrzesień):
      • odpady niesegregowane (zmieszane) – nie  rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
      • odpady zbierane selektywnie: papier (w tym tektura), szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
      • odpady ulegające biodegradacji –  nie rzadziej niż raz na tydzień,
    2. po sezonie – wszystkie odpady wskazane w lit. a – nie rzadziej niż raz na kwartał,
    3. odpady wielkogabarytowe – nie rzadziej niż dwa razy w sezonie,
  4. z nieruchomości niezamieszkałych:
    1. odpady niesegregowane (zmieszane) – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
    2. odpady zbierane selektywnie: papier (w tym tektura), szkło,  metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
    3. odpady ulegające biodegradacji – nie rzadziej niż raz na tydzień, w  okresie od kwietnia do października, w pozostałych miesiącach nie rzadziej niż  raz na dwa tygodnie;
    4. odpady wielkogabarytowe – nie rzadziej, niż raz na miesiąc.

§ 5. 1. Wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebranych selektywnie, których przekazanie podmiotowi uprawnionemu do świadczenia usług w terminach zgodnych z harmonogramem odbioru odpadów było niemożliwe, należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zlokalizowanego na terenie Gminy Gryfino.

  1. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych przyjmuje wyłącznie odpady zebrane w sposób selektywny.
  2. Transport odpadów do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych właściciel zapewnia we własnym zakresie i na własny koszt.
  3. Przyjęcie odpadów do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz fakt zamieszkiwania na terenie Gminy Gryfino, bądź poprzez złożenie stosownego oświadczenia.
  4. Informacje dotyczące adresu oraz godzin otwarcia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych udostępnione są na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy w Gryfinie oraz na stronie internetowej podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
  5. Przypadki niewłaściwego świadczenia usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych należy zgłaszać do Urzędu Miasta i Gminy w Gryfinie pisemnie na adres: Urząd Miasta i Gminy w Gryfinie
    ul. 1 Maja 16, 74-100 Gryfino, lub elektronicznie na adres: gospodarka.komunalna@gryfino.pl lub telefonicznie pod nr tel. 91 416 20 11.

§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.

§ 7. Traci moc Uchwała Nr XI/87/15 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi 

§ 8. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie 1 stycznia 2018 r.

 

PRZEWODNICZĄCA RADY

Elżbieta Kasprzyk

 

Uzasadnienie

W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. 1 2017 r. poz. 19) istnieje konieczność dostosowania zapisów obowiązującej uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi  do aktualnych przepisów. Główny zakres wprowadzanych do niniejszej uchwały zmian w stosunku do poprzedniego brzmienia wynika ze wskazania we wspomnianym rozporządzeniu konkretnych frakcji odpadów zbieranych selektywnie, a także ustalenia zasad oznakowania pojemników i worków, w których odpady te są zbierane.

Sporządził:
Mariusz Tarka

 
 

Szanowni Państwo!

W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”) informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych. Kliknięcie przycisku „Przejdź do serwisu” oznacza zgodę na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania serwisu.


Klauzula informacyjna ogólna

W związku z zapisami art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
    Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
    ul. 1 Maja 16
    74 -100 Gryfino
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: burmistrz@gryfino.pl
  2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: iod@gryfino.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu:
    1. realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017r., poz. 1875 ze zm.) oraz z szeregu ustaw kompetencyjnych (merytorycznych), a także obowiązków i zadań zleconych przez instytucje nadrzędne wobec Gminy;
    2. zawarcia i realizacji umów;
    3. ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
    4. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    5. w pozostałych przypadkach dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym w pkt. 3, dane osobowe mogą być udostępniane innym upoważnionym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami mogą być:
    1. podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartej z nim umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    2. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przetwarzanie odbywa się do czasu wycofania tej zgody.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są w celu zawarcia i realizacji umowy przetwarzanie odbywa się przez okres niezbędny do realizacji zawartej umowy, a po tym czasie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych po zakończeniu i rozliczeniu umowy, do czasu wycofania tej zgody.
    Ponadto w przypadku umów o dofinansowanie dane osobowe od momentu pozyskania przechowywane są przez okres wynikający z umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją, trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych.
  6. W związku z przetwarzaniem przez administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
    1. prawo dostępu do treści danych oraz otrzymywania ich kopii na podstawie  art. 15 RODO;
    2.  prawo do żądania sprostowania danych na podstawie art. 16 RODO,
      w przypadku gdy:
      • dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
    3. prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) na podstawie art. 17 RODO, w przypadku gdy:
      • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
      • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
      • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
      • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
    4. prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 18 RODO, w przypadku gdy:
      • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
      • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
      • administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
    5. prawo do przenoszenia danych na podstawie art. 20 RODO, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
      • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
      • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany; 
    6. prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie art. 21 RODO, wobec przetwarzania danych osobowych, którego podstawą prawną jest:
      • niezbędność przetwarzania do wykonania zadania realizowanego  w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi bądź
      • niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

      Z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. W razie wniesienia sprzeciwu, administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
       

  7. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora.
    Organem właściwym do wniesienia skargi jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  9. W zależności od sfery, w której przetwarzane są dane osobowe, podanie danych osobowych jest dobrowolne albo jest wymogiem ustawowym lub umownym.
  10. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
Przejdź do serwisu